Gheorghe Nicolae despre piata tiparului comercial din Romania, in 2020

Acasa » Gheorghe Nicolae despre piata tiparului comercial din Romania, in 2020

Gheorghe Nicolae

Ce transformari va cunoaste pana in 2020 piata tiparului comercial din Romania, in viziunea lui Gheorghe Nicolae, General Manager Sothis Print

In ultimii ani, digitalizarea a avut un impact masiv asupra industriei de print din intreaga lume, desi cel mai mult au avut de suferit pietele ale caror industrii de print ajunsesera la maturitate.

In Romania, evolutia din ultima perioada a tiparului comercial demonstreaza, inca o data, ca avem de-a face cu o piata atipica, ce nu reactioneaza la fel ca in vestul Europei sau dincolo de ocean. Mutarea unei parti din publicitate pe online nu a afectat business-urile marilor tipografii din tara, desi piata a scazut pe anumite segmente, marturiseste Gheorghe Nicolae, General Manager Sothis Print. Explicatia ar fi ca piata romaneasca nu a cunoscut inca un transfer masiv catre tiparul digital, din cauza ca toate investitiile care s-au facut in ultimii ani in tiparul digital au vizat doar tipografiile, in speranta obtinerii unor castiguri rapide.

Adica iau un echipament – sa zicem un HP Indigo 8000 – il montez in tipografie si tot ce am tiraj de 100 sau 1000 (care se cere de pe o zi pe alta) il fac digital. Din pacate, adevaratele investitii in digital (vorbim aici de echipamentele de performanta, de peste 600.000 de euro) nu prea exista in Romania”, spune Nicolae.

In opinia sa, cei care isi vor moderniza tehnologia si vor migra tot mai mult spre automatizare vor avea de castigat in urmatorii cinci ani. “Nu cred ca exista o alta metoda decat automatizarea proceselor de productie. Daca se gandeste cineva la altceva, din punctul meu de vedere, si cu experienta pe care o am, este un esec.”

Problema este ca modernizarea se face cu credite de la banca, iar conditiile de finantare pentru companii sunt pe masura rezultatelor. “Aici intervine un alt criteriu de selectie, si este bine ca acest criteriu este coordonat de banci, si nu de stat: oricine se poate finanta astazi, dar problema este cum o faci? Pentru noi (Sothis Print – n.r.), dobanzile sunt foarte avantajoase, sub 2%”, explica managerul companiei.

Rezultate bune datorate reducerilor de cheltuieli si exportului

Sothis Print se asteapta in 2016 la o crestere a cifrei de afaceri cu aproape 39% fata de 2013, datorata in special segmentului de produse pentru export. Este vorba, pe de o parte, de exportul direct, dar si de exportul regional, catre firme care activeaza in Romania. “Ne-am gasit alte piete. Vindem la extern mult mai mult decat in anii anteriori. Vindem foarte mult in Franta, Ungaria, Polonia, Grecia, Albania, Cipru. Avem si un produs de nisa care ne-a permis sa ne dezvoltam, iar el a crescut. De patru ani facem un produs pentru telefonia mobila care a crescut de la ordinul zecilor de mii, la ordinul milioanelor – anul asta am vandut deja vreo 7,93 milioane de produse, iar pana la sfarsitul anului cred ca trecem de 8,5 milioane. La nivelul intregii tari suntem doar patru producatori de aceste produse pentru telefonia mobila”, marturiseste Gheorghe Nicolae.

Ca sa-ti poti permite insa sa te extinzi pe alte piete, trebuie mai intai sa-ti optimizezi cheltuielile, iar Sothis Print nu a sarit aceasta etapa. In urma cu sase ani a redus cheltuielile cu energia (micsorand numarul de becuri in fiecare incapere) si cu materiile prime, alegand cele mai ieftine materii prime – carpele, manusile si tot ce e in jurul masinilor si in jurul productiei unei tipografii.

Daca nu te-ai uitat la ele pana acum, este foarte complicat sa te mai uiti de-acum incolo, pentru ca te uiti prea tarziu, lucrurile trebuiau facute pana acum intr-un fel.”

Pe urma, si profitul trebuie reinvestit inteligent, ca sa-ti aduca performanta si bani. “Cand am vandut 49% din firma companiei Kruger, prima conditie pe care am pus-o a fost ca timp de 5 ani de zile profitul sa fie reinvestit in totalitate. Asta a insemnat perioada 2006 – 2011. Din 2011 pana in 2016 cred ca am repartizat dividende intre 8% si 12%. Restul de bani au ramas in societate”, isi aminteste Nicolae.

Da, tiparul comercial are viata in Romania asa cum are si in alte tari dezvoltate, dar in urmatorii cinci ani vor rezista pe piata doar societatile care au facut la timp reduceri de cheltuieli si investitii in tehnologie – doi pasi importanti pe care mizeaza in viitor Sothis Print.

Abonare Newsletter

Adresa de email:
Cod securitate:

* Prin abonarea din aceasta pagina, esti de acord sa primesti pe email newsletter-ele Print & Sign. Te asiguram ca datele furnizate de tine nu vor fi facute publice.

Contact

Email: printsign@euroexpo.ro
Mob : +40.722.649.945
Tel.: +40.21.321.60.35
Adresa: Blvd. Expozitiei nr. 7

2017-10-02T12:38:41+00:00